Kleurgebruik op websites; puur voor het oog, of is het tóch belangrijker dan we denken?

Waarom heeft jouw website eigenlijk juist deze kleur?” Het is een vraag waar de meeste kleine ondernemers op zullen antwoorden; “Ik vond het wel een mooie kleur. Ziet er goed uit toch?” Zeker, kleuren zorgen er onder andere voor dat je website er goed uit ziet. Maar is dit het enige waar een kleur effect op heeft? Op hoe je website eruitziet? Kleuren lijken op het eerste oog weinig te veranderen aan hoe je als consument over een website beweegt en hoe je je erbij voelt. Maar is dit wel zo? Zou het niet zo kunnen zijn dat het kleurgebruik op je website er, zonder dat jij het door hebt, juist voor zorgt dat een deel van je bezoekers de customer journey niet afmaakt op jouw website?

 Om die vraag te kunnen beantwoorden eerst een andere vraag; de customer journey, wat is dat eigenlijk? Customer journey is een mooie toverterm voor “de reis die de klant maakt vanaf het vaststellen van een behoefte tot aan het werkelijke gebruik van het gekochte product/dienst”. Voor het gemak gaan we er in dit artikel van uit dat de volledige customer journey online wordt doorlopen. Zo kunnen we per fase in de customer journey aangeven of kleuren effect kunnen hebben. Uiteraard is het niet zo dat elke customer journey volledig online doorlopen wordt. Vaak niet zelfs.

De customer journey kan op verschillende manieren worden beschreven. Voor dit artikel is gekozen voor de customer journey zoals Avinash Kaushik hem geformuleerd heeft. Volgens Kaushik doorloopt de consument vier fasen in het beslissingsproces, namelijk de ‘See-’, ‘Think-’, ‘Do-’ en de ‘Care fase’. Kaushik zelf beschrijft de verschillende fasen in een van zijn artikelen op zijn blog “Occam’s Razor” als volgt;

See;       Grootst mogelijk bereikbare gekwalificeerde doelgroep

Think;   Grootst mogelijk bereikbare gekwalificeerde doelgroep, met een kleine intentie om iets te gaan kopen

Do;         Grootst mogelijke doelgroep, met een grote intentie om iets te gaan kopen

Care;     Huidige klanten, met twee commerciële transacties.

Wat bedoelt de Digital Marketing Evangelist van Google met deze omschrijvingen? De uitleg is eenvoudig te doen aan de hand van een voorbeeld. Voor dit voorbeeld nemen we de H&M. Zoals iedereen waarschijnlijk weet is de H&M een kledingwinkel. Volgens het See, Think, Do and Care frame van Kaushik zullen de doelgroepen van de H&M er in de verschillende fasen als volgt uit zien;

See;       Iedereen die kleding draagt

Think;   Iedereen die kleding draagt én die denkt dat ze nieuwe kleding nodig hebben

Do;         Iedereen die kleding draagt. Denken dat ze nieuwe kleding nodig hebben én op zoek zijn naar kleding om te kopen

Care;     Klanten van de H&M die minimaal twee aankopen hebben gedaan.

Nu we weten wat de customer journey is en welke fasen er te onderscheiden zijn, kunnen we ons gaan focussen op de kleuren. Om te kunnen vaststellen óf kleuren effect hebben op de customer journey zullen we eerst in moeten gaan op de kleuren zelf.

Paper 2

Kleuren zijn er niet enkel voor het oog. Volgens Amerikaans Influencer Neil Patel zet ons brein kleuren om in emoties. Hieronder wordt voor negen kleuren aangegeven welk effect het zien van deze kleur heeft op onze stemming. Van een deel van deze gevoelens zullen we zeggen “Ja, logisch”. Het associeren van Zwart met de dood, rood met gevaar en wit met hoop zijn links die vrijwel iedereen wel leggen kan. Maar, zoals hiernaast te zien is, kleuren roepen niet één specifiek gevoel op bij de mens. Zo wordt zwart gedacht met dood, maar ook met formaliteit.

Het is dus niet zo dat het hebben van zwarte kleuren in je website direct fout is. Als je formaliteit of mysterie wilt uitstralen is zwart juíst de kleur voor jouw website! Er wordt dus zeker niet gesuggereerd dat de ene kleur bij voorbaat meer geschikt is dan de ander, puur om de emoties die het oproept bij de mens. Wel is het zo, dat je met het kiezen van je kleuren goed moet na denken over welk gevoel bij jouw bedrijf en jouw product of dienst past. Wanneer jij je eigen bank wilt beginnen, en dus betrouwbaar wilt overkomen, maar overal op je website komt de kleur rood voor (gevaar, gewaagd en spannend) zal een deel van de bezoekers onbewust op basis van deze kleur al afhaken. Echter, wanneer je de kleur grijs, wat staat voor stabiliteit, veiligheid en autoriteit, gebruikt, zal de bezoeker zich onbewust een stuk zekerder voelen bij jouw als bank. Vooral voor bezoekers van je website die zich in (Think), of nog vóór (See), de oriëntatiefase bevinden is het kiezen van de juiste kleur dus zeker belangrijk. Het zou zonde zijn om klanten te verliezen omdat jij de kleur rood zo mooi vind, maar deze gevoelens op roept die niet bij je bedrijf of product/dienst horen.

Heeft de bezoeker succesvol de ‘Think’ fase doorlopen en weet diegene zeker dat hij of zij tot een aankoop over wilt gaan? Super! Maar pas op, ook in deze laatste fase voor de daadwerkelijke aankoop kan de bezoeker nog afhaken en naar een concurrent gaan. Ook in deze fase speelt het juiste gebruik van kleuren op je website weer een rol.

CTA3

Het krijgen van de bezoeker op de productpagina waarop hij of zij bestellen kan is één ding, het daadwerkelijk uitlokken van de bezoeker om op de “koopknop” te klikken is een tweede. Je kunt dit natuurlijk proberen met fel knipperende pop-up’s met “KOOP MIJ” over het hele beeldscherm, zinnen als “Zojuist is de éénnalaatste besteld! Wees er snel bij voor het op is!” of grote kortingsacties. Of dit zinvolle tactieken zijn valt over te twisten. Een feit is dat een deel van de consumenten deze opvallende aandachtstrekkers ‘too much’ en alsnog ergens anders hetzelfde product zullen gaan kopen.

Hoe verleiden we de bezoeker dan wél om een aankoop te doen?!

Het antwoord is vrij simpel; zorg er voor dat je de aandacht trekt zonder op te vallen. Hoe dan?! Met kleuren natuurlijk! Al eerder hebben we geleerd dat kleuren ongemerkt gevoelens bij ons oproepen. Als we dit kunnen gebruiken om een bezoeker een goed gevoel bij ons te laten krijgen, kunnen we het ook gebruiken om een bezoeker een goed gevoel bij de aankoop te laten krijgen. Hieronder staan acht ‘koopknoppen’, allen met verschillende kleuren. Onder de knop wordt een korte uitleg gegeven van het gevoel wat deze kleur op roept en waar deze kleur veelal voor gebruikt wordt. Zo staat geel voor optimisme en jeugdigheid en wordt het vaak gebruikt om de aandacht te trekken. Bestaat jouw doelgroep vooral uit jonge vrouwen? Dan zijn de kleuren roze en paars ideaal voor jouw webshop!

Paper 3

Er bestaat dus geen kleur die altijd het meest geschikt is. Als ondernemer en eigenaar van een website en/of webshop zal je eerst onderzoek moeten doen naar wie je doelgroep is en wat je als bedrijf wilt uitstralen. Welk gevoel moet een consument krijgen bij mijn producten? Wanneer je dit weet is het een kleine moeite om de juiste kleur te kiezen voor jouw website en je ‘Call to action’ knoppen.

Kleuren op een website puur voor het oog? I don’t think so!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s